Nadat het onderwijs jaren is bezig geweest om integraal personeelsbeleid (IPB) vorm te geven vraagt nu sinds enige tijd de Wet op de beroepen in het onderwijs (de Wet BIO) de aandacht. Veel van de mensen die ik tegenkom in de dagelijkse praktijk van het onderwijs hebben niet direct zicht op de samenhang en de overlap tussen deze beide eisen die aan het onderwijspersoneel gesteld worden. Het formuleren van bekwaamheidseisen (soms ook competenties genoemd) en het ontwikkelen van deze bekwaamheden is een doel dat zowel bij het vormgeven van IPB als bij de invoering van de wet BIO wordt nagestreefd. In dit artikel pleit ik ervoor om bij deze werkzaamheden toch vooral in de gaten te houden of de mensen die het eigenlijke werk moeten uitvoeren, namelijk de juf en meester voor de klas èn de directie van de school die hieraan leiding geeft, geïnspireerd worden om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken, het leuk vinden om te leren.
Verwant Bericht
-
January 15, 2018
Vorige week kregen we een trainingsdag “professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!”…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Wat vraagt het om meer met minder te doen? Hoe kunnen we beter presteren dan…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Regelmatig horen wij van onderwijs mensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiele…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
“Waarnemen” is vaak stap een van een managementmodel of een beleidsyclus. Het lijkt niet meer…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan paasend onderwijs. Om dat te bereiken is…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toersen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Vorige week kregen we een trainingsdag “professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!”…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Wat vraagt het om meer met minder te doen? Hoe kunnen we beter presteren dan…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Regelmatig horen wij van onderwijs mensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiele…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
“Waarnemen” is vaak stap een van een managementmodel of een beleidsyclus. Het lijkt niet meer…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan paasend onderwijs. Om dat te bereiken is…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toersen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel…
Posted in: Leiderschap