Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan paasend onderwijs. Om dat te bereiken is een vernieuwde rol van de schoolleiding nodig. Dit is een van de verrassende stellingen die John Hattie formuleert in zijn boek “Visible Learning for Teachers”. Het gaat om een verschuiving van “onderwijskundige leiding” (met et veel nadruk op het onderwijs) naar “leiders voor leren” die her accent leggen op het leren van kinderen en valwassenen. Daarbij is de primaire focus niet “wat wordt onderwezen?” en “hoe wordt het onderwezen?”. Leiders voor leren gaan uit van vragen als “hebben de leerlingen essentiele kennis en vaardigheden verworven?”, “hoe weten we dat?” en “hoe kunnen we die gegevens gebruiken om het onderwijs te verbeteren?”. Het is een subtiel verschil, maar wel een verschill dat leidt naar een interessante blikwisseling.
Verwant Bericht
-
January 15, 2018
Vorige week kregen we een trainingsdag “professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!”…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Wat vraagt het om meer met minder te doen? Hoe kunnen we beter presteren dan…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Regelmatig horen wij van onderwijs mensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiele…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
“Waarnemen” is vaak stap een van een managementmodel of een beleidsyclus. Het lijkt niet meer…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toersen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel…
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Leraren leren het best van elkaar, op een informele manier, als er onderling vertrouwen is….
Posted in: Leiderschap
-
January 15, 2018
Vorige week kregen we een trainingsdag “professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!”…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Wat vraagt het om meer met minder te doen? Hoe kunnen we beter presteren dan…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Regelmatig horen wij van onderwijs mensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiele…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
“Waarnemen” is vaak stap een van een managementmodel of een beleidsyclus. Het lijkt niet meer…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toersen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel…
Posted in: Leiderschap -
January 15, 2018
Leraren leren het best van elkaar, op een informele manier, als er onderling vertrouwen is….
Posted in: Leiderschap