Scholing en begeleiding IB’ers. Een inspirerend jaarprogramma voor 2017-2016

Uitgangspunten:

  • Nieuwe wijze van professionaliseren: informeel, autonoom en praktijkgericht
  • Geïnspireerd professionaliseren door uit te gaan van de persoonlijke leerbehoeften en praktijkvragen van de deelnemer
  • Eisen die worden gesteld door nieuwe cao, het bestuur en de eigen school
  • Eisen die Passend Onderwijs stelt aan kennis en vaardigheden van een IB’er
  • Relevante en recente literatuur over Interne Begeleiding

Doel:    Voortgaande professionele ontwikkeling als IB’er

Opzet en inhoud:

6 scholingsbijeenkomsten met een groep IB’ers, waarbij we werken in leerteams van 4 à 5 personen

  1. Reflectie op huidige werkzaamheden
  2. Verkennen eisen bestuur en landelijke beroepsstandaarden. Keuzes maken (desgewenst in overleg met de eigen directeur)
  3. Vaststellen leerbehoeften (startportfolio)
  4. Verkennen van literatuur

Mogelijke ideeën voor inhoudelijke thema’s:

  • Coaching van leerkrachten
  • Mogelijkheden om leerkrachten te inspireren
  • Gespreksvoering: mediation, groepsgesprekken (vergaderen)
  • Communicatie met leerkrachten, kinderen, ouders, directie
  • Verkennen van (onbewust) gebruikte mentale modellen
  • Verhouding tussen ruimte geven en begrenzen
  • Passend Onderwijs: Kloof tussen mogelijkheden die je als IB’er ziet en die je collega-leerkrachten zien
  • …………………………………………….

5. Koppeling van de theorie aan de praktijk van alledag.

6. Leren op de werkplek. Opleider/begeleider en/of leerteamcollega’s zijn enkele keren per jaar aanwezig om deelnemer te zien functioneren op de eigen werkplek. Leren door feedback en reflectie.

7. Voorbereiden van en reflectie op bezoeken aan scholen/ lezingen/presentaties/ workshops (zie onder).

8. Aan het einde van het (eerste) jaar voorbereiden en uitvoeren van een presentatie van het opgebouwde portfolio aan mensen die je zelf uitkiest.

Drie inspiratiebijeenkomsten

We bezoeken met elkaar drie inspirerende bijeenkomsten.  Hierbij kan men denken aan het bezoeken van een school of bijvoorbeeld het NIVOZ.

We onderzoeken met elkaar de betekenis van de bezoeken voor ons dagelijks werk.

De drie inspiratiebijeenkomsten (inclusief drie reflectiebijeenkomsten) zijn ook apart te boeken.

Uitvoering:         Marianne Soeters

REGISTRATIE

Gelieve dit formulier

Registreer Nu